Tietoa meistä

Sauvon Kirkonkylän Martat ry on perustettu vuonna 1914, siis jo yli satavuotias yhdistys. Toimimme Sauvon kirkonkylän alueella, mutta jäseniä meillä on myös muista Sauvon kylistä.

Yhdistys kuuluu Marttaliitto ry:hyn. Maakunnallista toimintaa hoitaa

Lounais-Suomen Martat ry, joka on marttapiiriliittomme.

Yhdistyksemme jäsenmäärä on ollut hienoisessa nousussa viime vuosina. Tällä hetkellä jäseniä on 70, osa vanhimmista jäsenistä on ollut mukana toiminnassa jo viisikymmentä vuotta. Martoissa uskotaan elinikäiseen oppimiseen, yhdessä tekemiseen ja vaikuttamiseen.

Liittyäkseen marttoihin ei tarvitse osata perinneruokien kiemuroita tai uusimpien trendiherkkujen reseptejä. Martoissa viihdytään, vaikutetaan ja opitaan. Toimintaamme pääset parhaiten mukaan tulemalla Martta-iltoihimme ja tapahtumiimme.

Kokoonnumme Martta-iltoihin kerran kuukaudessa. Ilmoitamme tapahtumistamme paikallisessa Kunnallislehdessä Yhdistykset –palstalla ja tietenkin kotisivuillamme.

Marttailloissa keräämme kahvirahaa 2€ ja arvan hinta1€. Arpajaisvoittoja voi tuoda mukanaan.

Tervetuloa mukaan toimintaan sekä uudet että vanhat jäsenet!

Sauvon Kirkonkylän Martat 110 vuotta

Juhlavuoden tapahtumia

15.05. klo 18   Juhlat metsässä

Juhlimme  Suojalan laavulla (Järvenkyläntie 166), oman yhdistyksemme 110 v juhlaa, Marttajärjestön 125 v juhlavuoden mukaisesti metsä -teemalla.

Illan ohjelmassa luontopolku (liikuntarajoitteet huomioitu), makkaran paistoa, kahvit, seurustelua ja mukavaa yhdessäoloa.

Tervetuloa!

31.08. - 01.09.  Juhlavuoden retki Ahvenanmaalle

la 31.8.2024
Matkalle lähdetään Sauvosta klo 8.00. Ajetaan Naantalin satamaan, josta lähdemme klo 10.30 Finnlinesin uudella aluksella kohti Ahvenanmaan Långnäsiä. Matkalla saadaan nauttia kauniista saaristomaisemista uuden aluksen raikkaissa tiloissa. Klo 13.00 ryhmälle on varattu saaristolounas ruokajuomineen. Perille Långnäsiin saavumme klo 15.00. Paikallinen opas on ryhmää vastassa ja hänen johdolla lähdemme tutustumaan alueen mielenkiintoisiin paikkoihin. Aluksi vierailemme Amalias Limonadfabrikissa ja kuulemme tarinoita yrityksestä. Täällä on laaja valikoima erilaisia limonadeja, olutta, jne. Mercedeksen suussa sulavat suklaatuotteet ovat myös valikoimassa.

Matka jatkuu Pellaksen laivurintaloon, joka tunnetaan esimerkiksi Ulla-Lena Lundbergin Ahvenanmaa trilogiasta. Pellakseen liittyy myös tunnetun nelimastoparkki Herzogin Cecilian tarina ja sen haaksirikko Englannin kanaalissa. Täällä saamme nauttia esittelyn lomassa iltapäiväkahvit Ahvenanmaan pannukakun kera.

Open Water Brewery on pienpanimo, johon tutustumme ennen Maarianhaminaan saapumista. Täällä on myös ostomahdollisuus.

Maarianhaminassa teemme vielä pienen opastetun kiertoajelun ja saamme kuulla tarinoita kaupungin historiasta ja nykypäivästä. Majoittuminen keskustan hyvätasoiseen Hotel Pommerniin.

su 1.9.2024
Aamiainen hotellissa. Klo 9.00 lähdemme ajamaan tutun oppaan johdolla kohti Bomarsundin linnoituksen raunioita. Käymme ihailemassa näköalaa Notvikenin vartiotornin raunioilla ja sen jälkeen tutustumme Bomarsundin hienoon vierailukeskukseen, jossa saadaan paljon lisätietoa alueen historiasta.

Noin klo 11.15 siirrymme Kastelholman linnan alueelle ja lounastamme julkkiskokki Micke Björklundin Åland Distillery-ravintolassa.

Lounaan jälkeen ajamme Stallhagenin panimoon, jossa ryhmäläisillä on ostomahdollisuus. Panimon kaupassa on myynnissä oluiden lisäksi muitakin Ahvenanmaan tuotteita, kuten omenamehhua, käsitöitä, jne.

Iltapäivällä palaamme Maarianhaminaan ja paluumatkalle lähdemme klo 14.25 M/S Viking Gracella, joka saapuu Turun satamaan klo 19.50. Ajo Sauvoon.

Matkan hinta (min. 25 lähtijää):

278 €/hlö jaetussa 2-hengen huoneessa
335 €/hlö yhden hengen huoneessa

Sauvon Kirkonkylän Marttojen jäsenille hinta juhlavuoden merkeissä 265 euro/hlö jaetussa 2-hengen huoneessa.

Matkalle voivat osallistua myös muut kuin Martat eli puolisosi, ystäväsi jne. voivat myös osallistua.

Sitovat ilmoittautumiset Riitalle (puh. 040 774 1478) mahdollisimman pian ( viimeistään 31.05). Ilmoittautumisen yhteydessä saat maksuohjeet.
Huomioitavaa:
*Matkalla tarvitaan mukaan henkilöllisyystodistus (esim. ajokortti)
*suosittellaan matkavakuutuksen hankkimista jo hyvissä ajoin ennen matkan ajankohtaa